Wednesday, April 15, 2009


Pengenalan
-Salah satu faktor globalisasi adalah media massa
-Evolusi yang berlaku sejak media akbar diperkenalkan sebagai medium penyebar maklumat kini sudah mula berkembang secara beransur-ansur sehinggalah pengenalan dunia informasi dan teknologi maklumat .
-Contohnya internet,fax,satelit
-Melauinya kegiataan penyebaran maklumat secara meluas ke seluruh dunia dalam sekelip mata.
-Namun pengkritis sosial mendapati bahawa negera-negara sedang membangun atau mundur sentiasa mengikut rentak budaya, teknologi dan kemahiran, bahasa yang di pelopori oleh media negara maju.
-Salah satu contoh yang paling tepat untuk menghuraikan teori ini ialah aspek teknologi dan kemahiran.
Kita sering bergantung kepada kemahiran oleh negara–negara maju contohnya Amerika, Jerman dan Korea untuk mereka mencipta sesuatu medium komunikasi mengunakan kemahiran mereka.
- Hal ini menyebabkan negara-negara membangun secara tidak langsung bergantung kepada kepakaran negara maju untuk memajukan negara mereka

Teori pembangunan media massa
- Teori pembangunan media massa mengutarakan isu-isu bagaimana kebangkitan sesebuah negara atau bangsa dalam membangunkan masyarakatnya dengan titik tolak pada percepatan pertumbuhan dan kesamarataannya dengan bidang ekonomi sebagai dasar dari semua struktur pembangunan dalam bidang lain, seperti politik, sosial, budaya, dan pertahanan keamanan.
-Peranan media massa adalah meningkatkan tahap pengetahuan masyarakat tentang isu-isu pembangunan yang berlaku di sekeliling mereka dengan membandingkan isu-isu yang berlaku di seluruh dunia
-Berdasarkan teori-teori pembangunan media massa, evolusi yang berlaku dalam media merupakan salah satu agen pembaharuan yang mendorong masyarakat berperanan secara aktif di dalamnya
-Namun kuasa media massa ini seringkali diselewengkan oleh pihak-pihak tertentu untuk kepentingan diri mereka sendiri.
-Pengkritikan dan komen secara terbuka di ambil kira sebagai satu aspek demokrasi yang menjaga hak rakyat sebagai individu yang bebas. Tetapi di Malaysia kebebasan media masih terkawal oleh akta-akta tertentu.

No comments:

Post a Comment